سيرة ابن هشام اينگونه آمده است: هند، همسر ابوسفيان كه پدر وي عتبه در بدر كشته شده بود، هنگامي كه وحشي را ديد وي را تحريض كرد و به او گفت: اي وحشي! اگر عموي محمد (ص) (حمزه) را بكشي، ما همه در بندگي تو كمر ميبنديم. و هرچه تو را بايد از مال ميدهيم.[1] و «طبري» در تاريخش نقل كرده: هند، دختر عتبه هرگاه وحشي را ميديد، ميگفت: «ابوالاسود، انتقام ما را بگير!» و ابوالاسود كنيه وحشي بود[2]. و در كتابي نقل شده است: هند حيله و وسيله سازي را براي انتقام پدرش ترك نميكرد تا وحشي را كه غلام حبشي بود در اختيار گرفت. و مالك وحشي «جبير بن مطعم» بود. و هند به او گفت: اگر يكي از اين سه نفر علي (ع) ، محمد (ص) و حمزه (ع) را بكشي تو را آزاد ميكنم و وحشي در جواب گفت: محمد (ص) را كه يارانش فرا گرفتهاند و علي (ع) كه در موقع جنگ، مواظب اطراف خويش ميباشد، ولي حمزه چون مي جنگد، ديگر چيزي جز رقيب روبرو نمي بيند. من او را انتخاب ميكنم.[3] اما بخش دوم شبهه كه دربارة مثله كردن حمزه سيد الشهداء ميباشد؛ اين شبهه نيز به علت اجماع تمام تاريخ نگاران بر مثله شدن بدن حضرت حمزه سيد الشهداء، توسط هند بنت عتبه رد ميشود، كه ما به تعدادي از اين مورخين اشاره ميكنيم : sابن اثير ميگويد: «هند رفت و شكم حمزه، (ع) را بشكافت و جگر وي را بيرون آورد و پارهاي از آن را در دهان نهاد و جويد و نتوانست فرو ببرد و بعد آن را دور انداخت و آن روز هر زينت و زيور كه با وي بود، از خود باز كرد و به وحشي داد.»[4]. و قريب به همين مضمون در «سيرة ابن هشام[5]»، «طبقات ابن سعد[6]»، «تاريخ يعقوبي[7]» و «تاريخ سياسي اسلام»[8] آمده است. والسلام --------------------------------------------------------------------------------[1] ـ سيرة ابن هشام، ترجمة همداني، ج دوم، ص 648. [2] ـ تاريخ طبري، ترجمة ابوالقاسم پاينده، ج سوم، ص 1015. [3] ـ سيرة الرسول و خلفائه، سيد علي فضل الله الحسني، ج سوم، ص 203 و 204. [4] ـ تاريخ كامل ابن اثير، ترجمه محمد حسين روحاني، ج سوم، ص 1107. [5] ـ جلد دوم، ص 676 ترجمه همداني. [6] ـ ابن سعد، جلد سوم، ص 6. [7] ـ جلد اول، ص 405، ترجمه محمد آيتي. [8] ـ حسن ابراهيم حسين، ترجمه ابوالقاسم پاينده،ص 131.
..
برچسبها: سيرة ابن هشام اينگونه آمده است: هند، همسر ابوسفيان كه پدر وي عتبه در بدر كشته شده بود، هنگامي كه وحشي را ديد وي را تحريض كرد و به او گفت: اي وحشي! اگر عموي محمد (ص) (حمزه) را بكشي، ما همه در بندگي تو كمر ميبنديم و هرچه تو را بايد از مال ميدهيم[1] و «طبري» در تاريخش نقل كرده: هند، دختر عتبه هرگاه وحشي را ميديد، ميگفت: «ابوالاسود، انتقام ما را بگير!» و ابوالاسود كنيه وحشي بود[2] و در كتابي نقل شده است: هند حيله و وسيله سازي را براي انتقام پدرش ترك نميكرد تا وحشي را كه غلام حبشي بود در اختيار گرفت و مالك وحشي «جبير بن مطعم» بود و هند به او گفت: اگر يكي از اين سه نفر علي (ع) ، محمد (ص) و حمزه (ع) را بكشي تو را آزاد ميكنم و وحشي در جواب گفت: محمد (ص) را كه يارانش فرا گرفتهاند و علي (ع) كه در موقع جنگ، مواظب اطراف خويش ميباشد، ولي حمزه چون مي جنگد، ديگر چيزي جز رقيب روبرو نمي بيند من او را انتخاب ميكنم[3] اما بخش دوم شبهه كه دربارة مثله كردن حمزه سيد الشهداء ميباشد؛ اين شبهه نيز به علت اجماع تمام تاريخ نگاران بر مثله شدن بدن حضرت حمزه سيد الشهداء، توسط هند بنت عتبه رد ميشود، كه ما به تعدادي از اين مورخين اشاره ميكنيم : sابن اثير ميگويد: «هند رفت و شكم حمزه، (ع) را بشكافت و جگر وي را بيرون آورد و پارهاي از آن را در دهان نهاد و جويد و نتوانست فرو ببرد و بعد آن را دور انداخت و آن روز هر زينت و زيور كه با وي بود، از خود باز كرد و به وحشي داد»[4] و قريب به همين مضمون در «سيرة ابن هشام[5]»، «طبقات ابن سعد[6]»، «تاريخ يعقوبي[7]» و «تاريخ سياسي اسلام»[8] آمده است والسلام --------------------------------------------------------------------------------[1] ـ سيرة ابن هشام، ترجمة همداني، ج دوم، ص 648 [2] ـ تاريخ طبري، ترجمة ابوالقاسم پاينده، ج سوم، ص 1015 [3] ـ سيرة الرسول و خلفائه، سيد علي فضل الله الحسني، ج سوم، ص 203 و 204 [4] ـ تاريخ كامل ابن اثير، ترجمه محمد حسين روحاني، ج سوم، ص 1107 [5] ـ جلد دوم، ص 676 ترجمه همداني [6] ـ ابن سعد، جلد سوم، ص 6 [7] ـ جلد اول، ص 405، ترجمه محمد آيتي [8] ـ حسن ابراهيم حسين، ترجمه ابوالقاسم پاينده،ص 131
..
نظرات شما عزیزان:
برچسبها: سيرة ابن هشام اينگونه آمده است: هند، همسر ابوسفيان كه پدر وي عتبه در بدر كشته شده بود، هنگامي كه وحشي را ديد وي را تحريض كرد و به او گفت: اي وحشي! اگر عموي محمد (ص) (حمزه) را بكشي، ما همه در بندگي تو كمر ميبنديم و هرچه تو را بايد از مال ميدهيم[1] و «طبري» در تاريخش نقل كرده: هند، دختر عتبه هرگاه وحشي را ميديد، ميگفت: «ابوالاسود، انتقام ما را بگير!» و ابوالاسود كنيه وحشي بود[2] و در كتابي نقل شده است: هند حيله و وسيله سازي را براي انتقام پدرش ترك نميكرد تا وحشي را كه غلام حبشي بود در اختيار گرفت و مالك وحشي «جبير بن مطعم» بود و هند به او گفت: اگر يكي از اين سه نفر علي (ع) ، محمد (ص) و حمزه (ع) را بكشي تو را آزاد ميكنم و وحشي در جواب گفت: محمد (ص) را كه يارانش فرا گرفتهاند و علي (ع) كه در موقع جنگ، مواظب اطراف خويش ميباشد، ولي حمزه چون مي جنگد، ديگر چيزي جز رقيب روبرو نمي بيند من او را انتخاب ميكنم[3] اما بخش دوم شبهه كه دربارة مثله كردن حمزه سيد الشهداء ميباشد؛ اين شبهه نيز به علت اجماع تمام تاريخ نگاران بر مثله شدن بدن حضرت حمزه سيد الشهداء، توسط هند بنت عتبه رد ميشود، كه ما به تعدادي از اين مورخين اشاره ميكنيم : sابن اثير ميگويد: «هند رفت و شكم حمزه، (ع) را بشكافت و جگر وي را بيرون آورد و پارهاي از آن را در دهان نهاد و جويد و نتوانست فرو ببرد و بعد آن را دور انداخت و آن روز هر زينت و زيور كه با وي بود، از خود باز كرد و به وحشي داد»[4] و قريب به همين مضمون در «سيرة ابن هشام[5]»، «طبقات ابن سعد[6]»، «تاريخ يعقوبي[7]» و «تاريخ سياسي اسلام»[8] آمده است والسلام --------------------------------------------------------------------------------[1] ـ سيرة ابن هشام، ترجمة همداني، ج دوم، ص 648 [2] ـ تاريخ طبري، ترجمة ابوالقاسم پاينده، ج سوم، ص 1015 [3] ـ سيرة الرسول و خلفائه، سيد علي فضل الله الحسني، ج سوم، ص 203 و 204 [4] ـ تاريخ كامل ابن اثير، ترجمه محمد حسين روحاني، ج سوم، ص 1107 [5] ـ جلد دوم، ص 676 ترجمه همداني [6] ـ ابن سعد، جلد سوم، ص 6 [7] ـ جلد اول، ص 405، ترجمه محمد آيتي [8] ـ حسن ابراهيم حسين، ترجمه ابوالقاسم پاينده،ص 131
تاريخ : یک شنبه 19 مرداد 1393
| 9:33 | نویسنده : محمد اسلامی |